در این مقاله راجع به نقش معلم در مدرسه هوشمند می پردازیم، اما در ابتدا باید بدانیم که مدرسه هوشمند چیست؟
مدرسه هوشمند، مدرسه ای مدرن است که از فن آوری های هوشمند و فعال در تدریس کلاس و همچنین مدیریت مدرسه بهره می برد.
در پروژه هاي آموزشي ايران، منظور از مدرسه هوشمند يك مدرسه تمام اتوماتيك و كامپيوتري نيست بلكه منظور مدرسه اي است كه در آن از فن آوري اطلاعات و قابليت هاي آن براي رسيدن به اهداف برنامه درسي حداکثر استفاده را مي برد و با توجه به ميزان و روش هاي به كارگيري با اندكي تفاوت سطح، در روش هاي به كارگيري فن آوري اطلاعات از آن تحت عناويني چون مدارس مجازي، مدارس الكترونيكي، مدارس چند رسانه اي یاد می کنند.
مدرسه هوشمند مجهز به نرم افزار مدیریت هوشمند می باشد، این سامانه قابلیت های زیادی را دارا است، و هرمدرسه بنابر نیاز خود از آن استفاده می کند.
در صورت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مدرسه هوشمند مطلوب را مطالعه بفرمایید.
https://www.twsh.ir/?app=content&catid=7&itemid=156
نيروي انساني كارآزموده و حرفه اي يا معلم الكترونيك یکی از مهم ترين جزء مدارس هوشمند است؛
از آن جا كه در مدارس هوشمند رسانه های متنوعی وجود دارد، معلم ديگر نقش رسانه آموزش و انتقال دهنده را ندارد، بلكه يك تسهيل كننده يادگيري و آموزيار است؛ معلم بايد براي پذيرش نقش جديد خود آموزش ببيند و قابليت هاي لازم را در زمينه كار با تجهيزات الكترونيكي كسب كند.
اگر معلم نگرش مناسبی در آموزش هوشمند نداشته باشد، نمی توان خروجی مطلوبی از کلاس هوشمند و آموزش هوشمند پیدا کرد.
گاهی معلمان تفاوت بین تدریس و تسهیل در یادگیری را به خوبی درک نکرده اند و ممکن است این قضیه باعث فاصله گرفتن داوطلب از معلم شود؛
همچنین ممکن است با تغییر نقش معلمان، آن ها نتوانند وظیفه تسهیل کنندگی را به خوبی درک و اجرا کنند که ممکن است باعث بدبینی داوطلبان شده و احساس کنند، احتمالا معلم از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کرده است؛
مثلا یکی از راه های شیوه یادگیری فعال این است که مشکل یا مسئله ای مطرح می شود و از دانش آموزان خواسته می شود تا راه حل های پیشنهادی خود را در نظر سنجی سامانه ثبت و یا از طریق پیام رسان و یا کلاس آنلاین برای معلم خود ارسال کنند، آن گاه می توانند در مورد آن موضوع به بحث و گفتگو بپردازند؛
اما اگر شیوه تسهیل کنندگی به اینجا ختم شود که از داوطلبان خواسته شود تنها در خانه، خود به مطالعه کتاب درسی بپردازند، برداشت بسیار ابتدایی از یادگیری فعال خواهد بود، در یادگیری فعال جذابیت نقش اساسی دارد که می تواند به کمک فعالیت های علمی و پخش فیلم آموزشی و ارائه گروهی و تعامل تمام وقت با دانش آموز در مدرسه هوشمند تأمین شود و یا مثلا تدریس در کلاسی که داوطلب از طریق سامانه آموزش مجازی با همکلاسی های خود ارتباط دارد، می تواند برای داوطلبان و معلمان بسیار جالب توجه باشد؛
در این میان معلم باید به طور پیوسته در حال ایجاد پرسش های جدید و هدایت و کمک داوطلبان برای دریافت مسئله باشد.
معلمان اکنون دیگر نقش «راهنمای جانبی» را برعهده دارند و دیگر به عنوان «دانای کل درصحنه کلاس» در نظرگرفته نمیشوند. معلمان اهداف را شناخته، مسیر را به دانشآموزان نشان میدهند، پیشرفت آنها به سمت این اهداف را کنترل کرده و سپس عقب نشسته و به دانشآموزان این امکان را میدهند تا با سرعت خاص خود پیش روند.
الف) یادگیری نحوه تعریف کارها و فعالیت های پژوهشی
ب) آشنایی با رویکرد های نوین ارزیابی مستمر داوطلبان
ج) مهارت های ارتباطی موثر و مستمر با اولیاء
د) آشنایی با روش های تولید محتوا و استانداردهای مربوطه
هـ) آموزش کار با lms
و)آموزش استفاده با سامانه هوشمند و ماژول ها از جمله: کلاس آنلاین، تکلیف آنلاین، آزمون آنلاین، ثبت اطلاعات و نمرات داوطلبان و...
ی)آموزش چگونگی مشارکت دادن داوطلبان و اولیا در فرایند یادگیری
سامانه مدرسه هوشمند پویان و سامانه آموزشگاه پویان که جهت مدیریت هوشمند تمامی فرایندهای مدارس و آموزشگاه های آزاد از جمله آموزشگاه زبان، آموزشگاه موسیقی، آموزشگاه قرآنی و مذهبی، آموزشگاه فنی حرفه ای و مانند آن کاربرد دارد از برترین سامانه های یکپارچه مدیریت هوشمند ERP است که شامل سامانه lmsو آزمون آنلاین و کلاس آنلاین و تکلیف آنلاین و... نیز می شود.
برای آشنایی بیشتر با سامانه پویان از لینک های انتهای صفحه استفاده کنید.
شکیبا باشید...