مدرسه پس از خانواده، جایگاه دوم را در تعلیم و تربیت هر فرد، آماده سازی آنان برای پذیرش مسئولیت در زمینه های مختلف و پیشرفت درسی دانش آموزان دارد، به همین خاطر انتخاب یک مدرسه مناسب برای والدین از اهمیت بالایی برخوردار است.
بسیاری از والدین هنگامی که سن فرزندشان به 6 یا 7 سالگی می رسد به جست و جو و تحقیق درمورد انواع مدارس می پردازند.یکی از مدارسی که والدین هنگام تحقیق برای یک مدرسه خوب با آن مواجه می شوند، مدارس هیئت امنایی است.
اغلب خانواده ها تمایل دارند فرزندان شان در مدرسه ای تحصیل کنند که از نظر آموزش در سطح بالایی قرار گرفته باشد و در عین حال شهریه مناسب و نسبتا پایینی دریافت کند؛ مدرسه هیئت امنایی همان مدرسه ای است که این والدین به دنبال اش هستند.
این مدارس با هدف افزایش کیفیت برنامه های آموزشی و تحصیل دانش آموزان با بهره گیری از مشارکت های مردمی و خیرین تأسیس شدند و اقدام به پذیرش دانش آموزان کردند.
در مدرسه هیئت امنایی گروهی از افراد مدیریت مدرسه را برعهده دارند؛ بدین صورت که برنامه ریزی های آموزشی، حسابداری، تعیین شهریه و... توسط جمعی از اشخاص بررسی می شود و سپس برای آن تصمیم قاطع گرفته می شود.
مدارس هیئت امنایی جزو مدارس غیردولتی هستند اما دانش آموزان در این مدارس شهریه پایینی می پردازند؛ این مدارس نسبت به مدارس دولتی کلاس ها و برنامه های آموزشی بیشتری برای دانش آموزان درنظر می گیرند؛ میزان هزینه کلاس های فوق برنامه توسط هیئت امنا مشخص می شود و در زمان ثبت نام به والدین اعلام می گردد. منابع مالی این مدارس شامل اعتبارات دولتی، وجوهی که از اداره آموزش و پرورش دریافت می شود و کمک های مردمی داوطلبانه می باشد.
پذیرش در این مدارس مانند مدارس دولتی، بدون آزمون ورودی است و محصلانی که تمایل دارند در این مدارس تحصیل کنند می توانند با ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اقدام نمایند.
مدارس خیر ساز و ماندگار نمونه ای از مدارسی هستند که تحت نظر هیئت امنا اداره می شوند.
تاریخچه مدارس هیئت امنایی:
اولین مدرسه غیرانتفاعی در اواسط دهه 60 تأسیس شد. این مدارس از کیفیت آموزشی مطلوبی برخوردار بودند؛ اما به دلیل ناتوانی مردم در تأمین شهریه های بالای مدارس غیرانتفاعی، دانش آموزان زیادی نتوانستند در این مدارس تحصیل کنند.
از این رو نظام آموزشی تصمیم اتخاذ کرد که از بار خصوصی سازی مدارس کاهش دهد و مدارسی با نام هیئت امنایی تأسیس کند. اولین بار مدرسه هیئت امنایی در سال 1383 به طور آزمایشی ایجاد شد و در همان سال حدود 1000 مدرسه با توجه به آیین نامه مشارکت های مردمی و شیوه مدیریت هیئت امنایی، زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.
سال بعد به دلیل عدم انعطاف پذیری این طرح و آیین نامه تعداد مدارس به 450 واحد نزول پیدا کرد اما پس از اصلاحات و ویرایش های لازم، تعداد این مدارس به 2000 واحد رسید.
بند های آیین نامه مدیریت مدارس هیئت امنایی:
مدارس دولتی و خیر سازی که واجد شرایط باشند می توانند با پیشنهاد شورای مدرسه و با اجازه شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه به شکل هیئت امنایی گرداننده شوند.
مجوز مدارس هیئت امنایی در آغاز به صورت موقت و به مدت یک سال برای مدرسه موافقت می شود و پس از کسب استاندارد های لازم به طور قطعی و دائمی می توانند فعالیت کند.
مدارسی که شامل دوره های مختلف تحصیلی هستند و درواقع به آن ها مجتمع آموزشی گفته می شود نیز می توانند با تشکیل یک گروه با نام هیئت امنای مجتمع بر تمام امور و فعالیت های مدرسه نظارت داشته باشند.
اگر راندمان مدرسه هیئت امنایی از نظر شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه موثر و سودمند باشد، امکان اداره مدرسه به صورت غیردولتی وجود خواهد داشت.
برای انتخاب مدیر مدرسه هیئت امنایی، ابتدا سه نفر از افراد واجد شرایط توسط گروهی متشکل از نماینده رئیس آموزش و پرورش، نماینده معلمان مدرسه و رئیس هیئت امنایی مدرسه به اداره آموزش و پرورش محل پیشنهاد می شوند و در صورت صلاحیت یک نفر از آن 3 نفر پیشنهاد شده، انتخاب خواهد شد.
اگر راندمان مدرسه هیئت امنایی مورد تأیید آموزش و پرورش قرار بگیرد، اقدامات لازم جهت تشویق و استمرار فعالیت مدرسه انجام می شود؛ در غیر این صورت نسبت به تعطیلی آن اقدام خواهد شد.
مدارک لازم برای ثبت نام در مدرسه هیئت امنایی:
برای ثبت نام در مدرسه هیئت امنایی ارائه مدارک ذیل لازم است:
6 یا 12قطعه عکس 4*3 کارت سلامت و کارت واکسن
شناسنامه محصل و کپی از تمام صفحات
اصل کارت ملی به همراه کپی آن برای محصلان دوره دبیرستان
پرونده تحصیلی سال قبل محصل
کارنامه تحصیلی سال گذشته
امکانات مدارس هیئت امنایی:
مدارس هیئت امنایی نسبت به مدارس عادی از امکانات بهتر و بالاتری برخوردار هستند؛ امکاناتی مانند کیفیت بالای تجهیزات آزمایشگاه و کارگاه ها، مجهز بودن سالن کنفرانس به نرم افزارها و سخت افزارهای به روز، زمین و لوازم ورزشی استاندارد نمونه ای از این موارد هستند.
این مدارس علاوه بر آموزش دروس پایه، برنامه های آموزشی فشرده و فوق برنامه برای دانش آموزان در نظر می گیرند؛ این در حالی است که تمرکز اصلی مدارس عادی فقط بر آموزش دروس پایه و اصلی است.
اکثر مدارس هیئت امنایی به سامانه مدرسه هوشمند مجهز هستند و در امور مدیریت مدرسه و تدریس برنامه های آموزشی از آن بهره می برند.
ماژول های حسابداری، حقوق و دستمزد، امور شهریه، طراحی وب سایت، سیستم حضور و غیاب آنلاین و دستگاه، اتوماسیون اداری و پیام رسان و گفتگوی آنلاین، نمونه ای از ماژول های سامانه مدرسه هوشمند هستند که در امور مدیریت مدارس می توانند تاثیر بسزایی داشته باشند. با استفاده از سامانه مدرسه هوشمند سرعت و دقت در انجام کارها افزایش می یابد و درنتیجه مسئولان مربوطه شاهد افزایش راندمان مدرسه خواهند بود.
ماژول های lms، تکلیف آنلاین، آزمون آنلاین نیز در یاری رساندن به آموزش از راه دور نقش بسزایی دارند. دانش آموزانی که به دلیل آلودگی هوا، بیماری و کسالت و... امکان حضور در مدرسه را ندارند می توانند با اتصال به اینترنت از طریق یک گوشی هوشمند وارد اپلیکیشن و یا پنل شخصی خود در نرم افزار مدیریت هوشمند شوند و فایل های آموزشی که معلم از طریق lms برای او ارسال کرده است را مطالعه نماید؛ با بهره گیری از ماژول تکلیف آنلاین به تکرار و تمرین بپردازند و تکلیف درسی انجام شده خود را برای دبیر موردنظر ارسال کنند.
با استفاده از ماژول آزمون آنلاین نیز دیگر نیازی به مراجعه این دانش آموزان در فصل امتحانات به مدرسه نیست؛ بلکه می توانند با ورود به پنل شخصی خود در نرم افزار مدیریت هوشمند به جلسه آزمون آنلاین وارد شوند و به سوالات پاسخ دهند.
نرم افزار مدیریت هوشمند پویان، سامانه مدرسه هوشمند پویان و سامانه آموزشگاه پویان که جهت مدیریت هوشمند تمامی فرایندهای مدارس و آموزشگاه های آزاد از جمله آموزشگاه زبان، آموزشگاه موسیقی، آموزشگاه قرآنی و مذهبی، آموزشگاه فنی حرفه ای و مانند آن کاربرد دارد از برترین سامانه های یکپارچه مدیریت هوشمند ERP است که شامل ماژول های lms، تکلیف آنلاین، آزمون آنلاین، طراحی وب سایت، امورشهریه، حقوق و دستمزد، اتوماسیون اداری، پیام رسان و گفتگوی آنلاین، حسابداری، سیستم حضور و غیاب آنلاین و دستگاه حضور غیاب و... نیز می شود.
جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار رایگان مدرسه هوشمند و سامانه رایگان آموزشگاه هوشمند می توانید از طریق شماره تماس های پایین صفحه با مشاوران شرکت طراحان وب تماس بگیرید و راهنمایی دریافت نمایید.
سال 1391 سامانه پویان را خریداری کرده و به مرور ماژول های مختلفی را اضافه کردیم. امکانات سامانه پویان بسیار کامل و عالی است. در این سال ها با پشتیبانی سریع و عالی، خطاهای کوچک به سرعت رفع شده و در حال حاضر با ضریب اطمینان بالا از امکانات سایت بهره می بریم. به نوبه خودم از تیم طراحان وب شمال تشکر می کنم. (12 مرداد 1400)
تمام طول تابستان را مشغول بررسی نرم افزار های مختلف هوشمند سازی مدرسه بودم. جامعیت و تنوع امکانات و زیبایی محیط کاربری سامانه ی پویان، من را مجذوب خود کرد و بالاخره پویان را انتخاب کردم.
وقتی می بینم محصولی که برای مجتمع خریداری کرده ایم، هر هفته به روز رسانی می شود و امکانات و بهینه سازی هایی که بعضاً خود من پیشنهاد کرده ام روی آن انجام می شود، اطمینان پیدا می کنم که بهترین شرکت و بهترین سامانه را برای مدیریت هوشمند مرکز آموزشیمان انتخاب کرده ایم.
ما در جلساتی که هر ساله برای بررسی و مقایسه امکانات سامانه های مدارس مجتمع هدایت برگزار می شود، همیشه سربلند هستیم. شرکت طراحان وب شمال همیشه محصولات خود را به روز نگه می دارد و به نیازهای جدید مشتریانش توجه می کند.
من مدیر مدارس متعددی بوده ام. هر وقت مدیریت مدرسه ی جدیدی به من سپرده شده، سامانه ی پویان را برای آن مدرسه خریداری کرده ام. امکانات این سامانه آنقدر متنوع و پشتیبانی شرکت طراحان وب آنقدر اطمینان بخش است که با خیال راحت به همکارانم سامانه هوشمند پویان را پیشنهاد می کنم.
طراحان وب شمال همیشه با به روز رسانی ها و امکانات جدید، ما را شگفت زده می کند.
طی سال ها کار با شرکت طراحان وب شمال، همواره شاهد رشد و بهبود خدمات و محصولات این شرکت بوده ام. طراحان وب شمال به مشتریانش افتخار می کند و من هم افتخار می کنم که جزو اولین و قدیمی ترین مشتریان این شرکت هستم.
از آنجا که کاربردهای تکنولوژی در آموزش غیرقابل انکار است، مجتمع آموزشی هدی در جامعهالزهرا سلام الله علیها همواره در پی شناخت و همکاری با بهترینها در حوزه خدمات الکترونیک بوده؛ باید بگویم: شرکت طراحان وب شمال یکی از بهترینهاست.
می خواهم بیشتر با سامانه مدیریت هوشمند پویان آشنا شوم